mandag den 25. januar 2010

Cleaves #1 (forts.)

Jeg medvirker med prosadigtene Five Short Movies about Poetry. Den oprindelige danske tekst blev trykt i Hvedekorn #4/2007 og har også ligget på oplysningskontoret i form af 5 små oplæsningsvideoer optaget med webcam (sådan temmelig punket udseende). Jeg har selv oversat, og det turde jeg give mig i lag med, fordi jeg i flere år har oversat kunstkatalog-tekster til engelsk, samt lavet engelsk tekstning af kunstvideoer. Og fordi Cleaves-projektet giver mulighed for at man i forbindelse med oversættelsen af sine digte kan konsultere en engelsksproget kollega ... I øvrigt har digtene en sjældent specifik baggrund: Jeg er tit blevet mødt med spørgsmålet om hvorfor jeg skriver digte? Og hver gang det sker, bliver jeg lige paf og aner ikke hvad jeg skal sige. Jeg har i årevis været så nedsunket i netop den type aktivitet, så det er mig plat umuligt at angive en enkelt grund til at gøre det. Som om jeg besad et uantasteligt, uforanderligt selv der altid kunne stå på sidelinien og iagttage alt hvad jeg foretog mig, og angive fornuftige grunde hertil ... Det er vel noget som udspringer af en oprindelig fascination, der opstod i min teenagetid (en periode hvor man i øvrigt ofte er selvbevidst på helt forkerte måder). Og fascinationer er sammensatte størrelser. En bunke rodede følelser man ikke forstår, men som indbyder til nærmere undersøgelse. Så de fem digte her udgør en række forklaringer som ikke rigtig er forklaringer, men blot en sammensat ophobning af spor. En slags reportage fra overdrevet.

Ingen kommentarer: