tirsdag den 29. november 2011

Oplæsning TORSDAG

Øverste Kirurgiskes 96. månedsoplæsning i Mayhem, Ragnhildgade 1, torsdag d. 1. december, kl. 20.

PROGRAM:
Rune T. Kidde
Kåre Wangel
Arash Sharifzadeh Abdi
Frederikke Lindahl s. m. Rikke Mulvad Mortensen
Sternberg
Jens Blendstrup
Thomas Krogsbøl

Fri entré, bar.

fredag den 25. november 2011

I aften

Det var den hersens RECEPTION for JEG ER FLUEN i MAYHEM i aften kl. 20-24+, Ragnhildgade 1, gården. Det er nemmest at komme ind ad sti fra hjørnet Haraldsgade/Ragnhildgade. Øl, vin, vand og musik. Liveindslag ved Claus Handberg på elhegn. DJ er Michael Mørkholt, samt moi.

tirsdag den 22. november 2011

DET VILDESTESTE IKKE NYE

Jeg rister lige en rune for det her: To musikere der læser bøger, besluttede sidste år at de ville bruge mindst et par måneder på "Finnegans Wake". Det var Andreas Führer og Anders Lauge Meldgaard, begge medlemmer af musikkollektivet Yoyooyoy. De har spillet sammen i bl.a. Slutspurt, og hver for sig har de optrådt under en lang række aliaser, Anders bl.a. som Supermelle og Frisk Frugt, Andreas som Kalle del Hey - og senest som sig selv på det fine album "Obligatorisk undervisning" ... Projektet mundede ud i et tre uger langt forløb på Stadens Museum For Kunst hvor "Finnegans Wake" blev gennemgået med et kapitel om dagen. Både som den skratterat-musik den selv er, og med musik til. Den blev læst op af forskellige digtere og spillet af forskellige musikere. Jeg gider ikke forklare op og ned ad stolper, men henviser til den her fotoreportage, og den podcast om projektet man finder der ... Selv sad jeg en lille halvandens times tid og læste kapitel fire op. Indimellem kom der folk ind på galleriet for at se 'udstillingen', mest turister tror jeg, og de blev mødt af et næsten tomt rum, dog udstyret med et par lange strenge der hang under loftet og udsendte en dronende lyd og nogle interferenser. Der var også noget med et par orgelpiber der fik luft fra en haveslange tilsluttet en kompressor ude bagved ... Og så sad der en mand ved et lille bord og læste op af den hersens uforståelige og tilsyneladende endeløse tekst ... Jeg var på en måde reduceret til udstillingsgenstand, en del af en installation ... Men det føltes befriende rygvendt ... Det var egentlig mest for min egen skyld at jeg sad og læste op, ja, og så for Anders' og Andreas' skyld. Og for den ene hårdnakkede tilskuer der blev hængende under hele seancen. Og for forestillingen om litteratur ... Men forestillingen om litteratur som forestilling fortonede sig faktisk lidt ... det var mest bare lyd ... en eftermiddag i floden ... ZZZuUuUMmmmmMMDRrRUUUmmmM ... Bladyughfoulmoecklenburgwhurawhorascortastrumpapornanennykocksapastipattappatupperstrippuckputtanach ... BrOuUUUUMMMmmmNNNHhhh ... Og også lidt et billede. Jeg havde imidlertid svært ved at se det eftersom jeg selv var en del af det ...

torsdag den 17. november 2011

I morgen FREDAG


udkommer min nye digtsamling JEG ER FLUEN på Kronstork. Omslag af Michael Mørkholt. 58 s., kr. 125 ... Det er jo altid lidt spændende, den slags ... hm ... Men det står fast at der bliver RECEPTION for bogen i MAYHEM, Ragnhildgade 1, gården, fredag d. 25. november, kl. 20 ... Der bliver et par musikindslag, men minimalt med oplæsning. Nu er det BOGEN, dette dejligt håndgribelige fænomen, det drejer sig om for mit og forlagets vedkommende. Den kan købes til en særligt fordelagtig åbningspris ... Musikindslagene varetages af Claus Handberg på elhegn og ... mere info følger ...

tirsdag den 15. november 2011

I morgen ONSDAG


Mere info her. Guitaristen Bibi Ahmed er blevet kaldt "Nordafrikas Jimi Hendrix". Egentlig ret fjollet med den slags sammenligninger, det er jo en noget andet kontekst, det her, men det giver alligevel en idé om at vi befinder os i den mindre polerede ende af Sahara Blues.

mandag den 14. november 2011

NOTE 1b til ”Hvorfor er jeg ikke bare mig selv?”

ad 2. Fordi jeg kan tale? (forts.)) Apropos Burroughs har Jesper Elving sendt dette link til en (usigneret) tekst fra Internationale Situationiste nr. 8, 1963.

NOTE 1a til ”Hvorfor er jeg ikke bare mig selv?”

ad 2. Fordi jeg kan tale? (forts.)) Sjovt nok vælger Burroughs så i sit forsøg på at genetablere en art helhedssyn at sprænge det hele endnu mere i luften med sine cut up-montager. Noget han så som et politisk attentat imod sproget og de bevidsthedsformer det tvinger os ind i. Ved normal brug, altså, åbenbart ... Han ville ændre tidens gang. I og med at handlingen i bogen, for der er en slags handling, det er en vigtig pointe, ikke er sekventiel. Det vil sige, den er klippet op i tid. Slutningen på en af romanens opklippede tråde (Routines som han kaldte dem, små prosafragmenter der beskriver et sted, en situation, nogle personer) kan fx stå på side 4. Men vi ved ikke det er slutningen på noget. Vi møder bare den her flom af løsrevne bidder der først efterhånden begynder at give mening som narration. Hele bogens handling er potentielt til stede samtidig på hver eneste side ... Dette gælder i øvrigt ikke kun Nova Express, men hele cut up-trilogien der også omfatter The Soft Machine (1961) og The Ticket That Exploded (1962). Faktisk er jeg tilbøjelig til at mene at The Soft Machine er hans bedste bog. De to næste bind i trilogien tilføjer egentlig ikke så meget nyt. Andet, selvfølgelig, end flere af hans groteske og indimellem ret morsomme påhit.

søndag den 13. november 2011

I DAG HAR JEG FÅET NOBELPRISEN

Dette er min erkendelsesbrik fra BogForum. Damen i skranken anede ikke hvem John Steinbeck var, eller også var hun skideligeglad, så da jeg kom og mumlede et eller andet om at jeg skulle ind og tale om John Steinbeck, ja, så blev jeg bare til John Steinbeck. Han stod på hendes liste. He-he ... jeg huskede at drikke et par glas rødvin. Det føltes dejligt at være John Steinbeck ... Faktisk tror jeg aldrig jeg har følt mig mere afslappet og selvsikker inde på BogForum end jeg gjorde i dag ... Måske også en anelse mere viril ...

fredag den 11. november 2011

NOTE 1 til "Hvorfor er jeg ikke bare mig selv?"

ad 2. Fordi jeg kan tale?) Sproget er et forræderi imod ... imod ... noget. "At tale er at lyve, at leve er at kollaborere," som Burroughs sagde. I Nova Express (1964). Der (vist nok) (i hvert fald delvist) drejer sig om at sproget er en virus plantet på jorden af ondsindede Venusboere, dumme svin. For sproget genererer forskelle, sætter skel og udsletter enhver umiddelbarhed, ødelægger vores intelligens ved at sprænge den til enkeltdele af informationsbidder med en atomiseret hjerne uden overblik til følge. Et forholdsvist ekstremt standpunkt, ikke mindst for en forfatter! Men han var jo fuld af pis.

HVORFOR ER JEG IKKE BARE MIG SELV? forts.

9. Fordi der er noget jeg skjuler?
10. Fordi intet er begribeligt an sich?
11. Fordi jeg er komplet tom indvendig?
12. Fordi det er for svært?
13. Fordi jeg ikke kan bunde i mig selv?
14. Fordi jeg ikke er en fugl eller en bjørn?
15. Fordi verden er falsk?
16. Fordi jeg ikke spiser spelt nok?
17. Fordi verden faktisk er alt for ægte?

torsdag den 10. november 2011

BogForum LØRDAG

underholder jeg lidt kl. 13.15 om John Steinbecks Dagdriverbanden på Forlaget Sohns stand.

HVORFOR ER JEG IKKE BARE MIG SELV?

1. Fordi jeg lever i et kapitalistisk samfund?
2. Fordi jeg kan tale?
3. Fordi jeg ikke bor på landet?
4. Fordi jeg ikke får sex nok?
5. Fordi det erkendelsesteoretisk set er umuligt?
6. Fordi jeg ikke får kærlighed nok?
7. Fordi jeg er lystløgner?
8. Fordi jeg kun kan se mig selv spejlvendt?

I morgen FREDAG

tirsdag den 8. november 2011

Man kan lære meget af popmusik

"There must be better things to do
than sitting around, sniffing glue."

Amanda Lear: Follow Me (1978)

mandag den 7. november 2011

ALLAN ER ØM

Jeg er Allan, det er det
jeg er bedst til

og så gør jeg det
det det det dtt
DRRRXXZZT

Jeg gør det gule
og det røde

og en tredje farve
uden navn.

Jeg tror jeg kalder den
Allanine.

ALLAN ER DEN

Jeg er Allan, jeg bestemmer
over dit skæg og dine snabelsko
og fletninger og ledninger
og lysmasterne på stien
der fører til Ullamosen.
Jeg er Allan, jeg er den.
Hver dag slår jeg mig selv
i hovedet med en sten.
Der er mange sten
her hvor jeg bor.
Min hjerneskal kunne
ligne en af dem.

fredag den 4. november 2011

Udgivelsesmarkering

er et alternativt ord for reception, og det er i Møllegades Boghandel i aften kl. 19-21.30 at Sternbergs anden bog i år, "Stenalderdigte", bliver fejret af forlaget Kronstork og konsorter. Kom, hop i dit bedste skødeskind og tag din flotte, nye flintøkse med.

ALLAN ER AFTENSMAD

Jeg er Allan, jeg er kornet
jeg er kvæget, jeg er
køledisk og mælkevarer
jeg er yverste kirurgiske.
Jeg er alle pengene, jeg
løber rundt og er fuldt
finansieret uden lukkedage.
Lyset er tændt hele natten
og et ukendt antal pædagoger
vogter over mig.

ALLAN ER 'ER DÉT'

Jeg er Allan, jeg er dét.
'Er dét' er det der gør
at jeg må ødelægge
og alligevel få
aftensmad.

torsdag den 3. november 2011

ALLAN ER BARE RUND 3

Jeg er mange ting som er runde
men kunne have været firkantede.
Jeg er Allan, jeg har form.

Jeg er en form for bademester
der danser ud i mig selv
for at kunne trille, bare trille.

ALLAN ER BARE RUND 2

Jeg er Allan, jeg er bolden
eller jeg er vandmelonen.
Jeg er en nød eller en klode
et hoved eller en knæskal.
Jeg ved det ikke, er det vigtigt?