lørdag den 19. juli 2008

Guld-Else

DIGTSUITE TIL EN SEJRSSØJLE



hvad dit hår behøver
er arsenik
masser af arsenik

så kan du kalde dig
Guld-Else




Guld-Else
dit hjertes belæringer
er indeholdt
i myrens kropsvæsker
der bæres rundt
i husets mange
tomme korridorer

vi skal nok være flittige
bygge nye motorveje
hen over og ned igennem
Bismarcks kødfolder

vi skal kunne køre væk
fra hinanden
og ind i Bismarck

vi skal bygge højt
så vi kan dræbe mennesker og dyr
ved at kaste selv meget små genstande
ud fra altanen




Guld-Else
er en tysk kvinde
med en stilethæl plantet
i Bismarcks ene nosse

i hånden holder hun
et svineøre af guld

på en måde er hun også
resten af Europa

på en måde
er hun også min

min på samme måde
som jeg selv må betale
for den gift jeg en dag
kommer til at tage

når jeg beslutter
at kravle gennem svineøret




Guld-Else
er helt igennem
en protese

det er mere praktisk
på den måde
hun vil sejre altid

krematorieovnen
vil eksplodere
når der går ild
i hendes pacemaker
alle vil dø

hun helmer ikke
før hun er en planet




Guld-Else er en statue
i Tiergarten, Berlin
en sejrsmatrone
i forgyldt foragt
for Pariserkommunen

de fortrykte masser
rager hende en papand
de er ikke hendes krop

men lad jer ikke narre
hun indeholder op til
140 liter øl
og er ikke ked af
lidt pølse





NOTE: Det er her Barack Obama skal holde tale på torsdag, for foden af Guld-Elses sejrssøjle, placeret sådan at det er muligt at fotografere ham med Brandenburger Tor i baggrunden - ganske vist temmelig meget i baggrunden, men alligevel. Velkommen til, Barack.

Ingen kommentarer: