mandag den 27. august 2012

At kaste runer (oscillator #2)

Men jeg læser stadig bøgerne på en anden måde, grundigere og med mere blik på helheden hvori de enkelte tekstdele indgår. I bogen er enhver karakter af noget foreløbigt gået tabt. Bordet fanger, man kan ikke længere lave ændringer i teksten. Til gengæld får man den fysiske dimension med, det taktile, hvilket ikke er uden betydning, selvom jeg har svært ved at forklare hvordan det hænger sammen. Som nu fx. min glæde over en sjælden førsteudgave af Dan Turèll … Jeg prøver en omvej: Da jeg gik på universitetet tog jeg som regel noter når jeg deltog i undervisningen. Det var ret sjældent at jeg overhovedet læste disse hastigt nedkradsede og delvist ulæselige noter (selvom enkelte af arkene alligevel viste sig nyttige ved eksamenstid), men jeg opdagede at selve handlingen, at skrive tingene ned, gjorde det nemmere for mig at huske dem – uden at læse hvad jeg havde skrevet! På en eller anden måde havde jeg ved at tage notater etableret en fysisk forbindelse mellem det indimellem ret abstrakte stof og min egen krop … Det er det samme med huskesedler til indkøb: jeg skriver sedlen og behøver næsten ikke kigge på den. Men når jeg ikke har skrevet den, farer jeg forvirret rundt i butikken og kommer til at købe alt muligt andet mærkeligt junk … AT SKRIVE TING NED ER AT PROGRAMMERE SIG SELV!!! … Og du skal røre ved dine bøger?

Ingen kommentarer: