tirsdag den 18. november 2008

”For ikke at blive genkendt, havde ærkeenglen taget form af en taskekrabbe, der var på størrelse med en lama.”


Comte de Lautréamont, Maldorors Sange (1868), Nansensgade Antikvariat 1986. På dansk ved Lars Bonnevie.

Kortfattet handlingsreferat af 2. sang (i serien Hvad står der egentlig?)
1. Fortællerens indledning: Menneskeheden har ikke ret til at beklage sig. Man må være glad for sin plads i helvede.
2. Lynet slår ned i fortælleren, idet gud ikke ønsker denne bog skal blive skrevet.
3. Maldoror savner Lohengrin. Han elsker ham så højt at Lohengrin gerne må rive et af hans øjne ud.
4. Maldoror, der netop har spottet gud (igen), græder for et lille forældreløst barns skyld.
5. Et møde med en ti-årig prostitueret.
6. Maldoror forskrækker en otteårig dreng i Tuilerihaven.
7. En smuk, sovende hermafrodit.
8. Gud sidder på en trone af ekskrementer og spiser forrådnede menneskekroppe.
9. Besyngelse af lusen.
10. Lovprisning af matematikken.
11. En kamp med en engel. Maldoror vinder.
12. Barndomserindringer om hæslige mareridt og ubehagelig morgenbøn.
13. Et skibbrud. De druknendes kamp. Maldoror skyder dem der kommer for tæt på land, med sit jagtgevær. En flok hajer dukker op og ordner resten, men bliver selv offer for en endnu større (hun)haj. Maldoror springer i vandet og har samleje med den sejrende haj.
14. En kamp mellem gud og Maldoror om samvittigheden. Maldoror har nu taget skikkelse af en kæmpeblæksprutte. Kampen ender uafgjort. Maldoror residerer i en utilgængelig klippehule på en bjergside, i hånden holder han samvittighedens kranie, som han gnaver af.

Teksten skifter bestandigt mellem 1. og 3. person. Fortælleren og Maldoror glider flere steder sammen på en lidt uigennemsigtig måde. Vi har tydeligvis at gøre med en ophedet fantasis produkter.

Ingen kommentarer: